Canada

Canada: Regnbuefiskeri og jagt i Rocky Mountains og Trollingfiskeri på Vancouver Island:

DSC03966Fisketur på hesteryg i Rocky Mountains.

(Tekst og foto: David)

Min absolut vildeste fisketur nogensinde foregik på hesteryg.

På en jagt- og fisketur til Canada prøvede jeg at bo alene i vildmarken i 3 uger i en jagthytte i højlandet ved foden af Rocky Mountains.

"Min jagthytte" lå lige ud til elven

“Min jagthytte” lå lige ud til elven

Bevæbnet med en riffel og en fiskestang skulle jeg prøve vildmarkslivet og forsørge mig selv. Der var sådan set heller ikke andre muligheder. Der var 125 km til nærmeste købmand. Ingen bil. Ingen telefon. Og min chauffør, som havde droppet mig af ved hytten, ville først komme tilbage og samle mig op om 3 uger.

Til gengæld var der frisk drikkevand i form af nysmeltet sne lige uden for hytten. Masser af fjeldørred i elven. Og rigeligt med ryper omkring mig. Der ud over bestod mine naboer mest af bjørne, elge, hjort og prærieulve.

"Min vildmarkselv"

“Min vildmarkselv”

Eneste undtagelse var en krybskyttefamilie et par timers gang fra hytten. Dem skulle jeg holde mig fra, fik jeg at vide.

Det var flot septembervejr. Og de følgende mange dage vandrede jeg op og ned langs elven og fiskede fjeldørreder. Disse herlige små fightere, der blev spidstegt på bål ved elvbredden sammen med den medbragte snobrødsdej. Rigtig vildmarkskost, skulle jeg hilse og sige.

En af mine naboer

En dag kom krybskytten ridende ud til mig sammen med sine 2 drenge på 10 og 12 år. De var ude at lede efter en puma, som havde nedlagt en hjort lige for øjnene af drengene, da de gik og fiskede i elven.

Efter at have set hinanden lidt an og hørt om min interesse for jagt og fiskeri, spurgte drengene deres far, om ikke de skulle invitere ham danskeren med på fisketur.

"Min vildmarkshest"

“Min vildmarkshest”

“Can you ride a horse?” spurgte faren. Øhh….. jeg ved ikke rigtig…………?

“Okay, vi kommer og samler dig op i morgen tidlig, og vi skal nok tage en hest med til dig. Vi kender et kanon regnbuefiskeri på den anden side af fjeldet. Vi skal ride op gennem et pas og ned i næste dal. Vi kan gøre turen frem og tilbage på en dag.”

Det lød jo helt vildt !! Såee…..  why not?

DSC03962Som sagt så gjort. Næste dag ankom krybskytten og hans 2 drenge med ialt 4 heste. David fik med lidt hjælp svinget sig op på hesten med fiskestang og det hele. Det blev en fantastisk flot tur ad snørklede stier op gennem bjergpasset og ned til den smukkeste sø, man kan tænke sig. Ørnene svævede over hovederne på os, og bæverne gav nogle ordentlige plask med halen, når de så os. Det lykkedes mig utrolig nok at blive hængende på hesten hele vejen dertil.

DSC03963Drengene og jeg padlede ud på en gammel tømmerflåde, de havde bygget en gang i tidernes morgen, for at fiske. Imens ville krybskytten tænde bål til et måltid spidstegt ørred og lade hestene græsse imens.

Og jeg siger jer et fiskeri ! Krybskytten og drengene havde bestemt ikke overdrevet. Regnbuerne huggede heftigt på vores spinnere. Og det her var ikke slatne put-and-take-regnbuer, – men vilde og stærke fisk af højeste karat.

DSC03975Da solen gik på hæld padlede vi godt sultne mod land igen. Kun for at finde en sovende krybskytte, et udbrændt bål og ingen heste. De var lige så stille stukket af. Og vi var for at sige det lige ud: A long way from home!

Så nu gik det i stedet så småt hjemad på gåben på en ufremkommelig sti med rygsækken fuld af fisk. Rigtig fint, – hvis det altså havde været ved Gudenåen!!

DSC03968Ved mørkets frembrud fandt vi 2 af hestene, hvis tømme hang fast i en gren. Krybskytten og den ældste dreng svingede sig på den ene hest og satte efter de andre to, mens David og sidste mand skiftedes til at ride den sidste.

Måske skulle jeg have holdt mig på jorden. Hesten forsøgte i hvert fald at stikke af med mig. Og i mørket ramte jeg med pudselig kraft et træ med min ene skulder. Buggjorden sprang. Og David kurede ned ad fjeldsiden med en saddel DSC03969under sig og en rygsæk fuld af fisk over sig. Imens stak min hest selvfølgelig af i mørket. Godt forslået satte jeg mig ved siden af en 10-årig dreng og “nød” vildmarkslivet. Et sted i nærheden tudede et par prærieulve i en lysning i skoven.

Jeg behøver vel ikke fortælle, at det begyndte at lysne næste dag før både hestene og David blev fundet igen.

David på jagt- og fisketur i Canada

Måske skulle man træne lidt, inden man næste gang begiver sig på fisketur på hesteryg i Canadas vildmark.

Jeg nåede aldrig at få spist alle mine regnbueørreder. De fleste måtte jeg kaste langt ud i elven for ikke at tiltrække bjørnene.

Senere skød jeg af og til et par ryper, som jeg stegte på bålet og nød med stor appetit, mens jeg plejede mine skrammer.

Birgitte og Line modtager deres far(nu med overskæg) i lufthavnen

Birgitte og Line modtager deres far (nu med overskæg) i Tirstrup lufthavn

Jeg er vildt betaget af Canadas storslåede natur. Ja, vildmarkslivet er lige mig, – hvis altså bare lige man havde kunnet ride sådan en hest ! ?

Og for lige som at understrege mit sande vildmarks-look fik jeg i denne periode tillagt mig et flot vildmarks-overskæg.

Men jeg havde nu mere besvær med at genkende mine 2 døtre, Line og Birgitte end omvendt, da de modtog deres modige vildmarksfar i Tirstrup Lufthavn. Den civiliserede verden er nu en gang temmelig underlig !!!

Canadalaks!                             Min absolut første laksehistorie: af David

Tofino Lystbådehavn. Vancouver Island

Jeg fangede mit livs første laks på en tur til vestkysten af Vancouver Island helt tilbage i 1989. Jeg kom med en professionel trollingfisker på fisketur i den smukke, uendelig vidtstrakte skærgård ud mod Stillehavet, der har et laksefiskeri i verdensklasse.

Vi så spækhuggere springe oven ud af vandet i det flotteste syn, man kan forestille sig. Og over os svævede de store nordamerikanske fiskeørne.

Inde på DSC03977klippeskærene lå der sæler og søløver, og der var masser af søfugle. Den kæmpemæssige uberørte natur gjorde et stærkt indtryk på mig. Jeg befandt mig i, som det sidste vejskilt antydede: “The last outpost of unspoiled nature”.

Det var flot septembervejr med hushøje dønninger, der rullede ind mod skærene fra det mægtige Stillehav. Vi sejlede i en 20 fods trollingbåd med en 300 HK V-8 motor. Vi skulle fiske dybdetrolling med stænger på downrigger. Det var

Utrolig flot skærgård

første gang i mit liv, jeg så sådan en tingest. Vores agn var kunstige blæksprutte-agn fisket efter en dodger i 50 til 90 fods dybde.

Da min klemme udløste, vidste jeg, at nu skulle jeg fighte min første laks. Men ak! – ind trak jeg en spritny Daiwa downriggerstang i 3000 kr.s-klassen. Det viste sig dog, at den havde linen ude, og på linen var der levende fisk. Så det endte med dobbeltfangst, da jeg bagefter spolede en 7 punds broncefarvet Rockcard ind. Flot fisk. Og meget velsmagende skulle jeg hilse at sige. Jeg fik fisken, – men

David fisker dybdertrolling for første gang

skipper beholdt Daiwaen!

Spækhugger

Senere på dagen udløste riggen igen. Og denne gang var der mere fight til David. Min puls nåede op på 180 km/t, inden jeg fik landet sølvtøjet nok så flot på dørken. En smuk 7-punds Canadalaks. Godt nok ikke nogen kæmpe. Men det var stort for mig. Davids første laks nogensinde!!

DSC03981Hvad siger I så mine herrer? Jeg kunne mærke i mine årer, at det her er lige mig!

Sådan! En trollingfisker er blevet født!

Og siden er det blevet til mange ture. Og siden har den nordamerikanske fiskeørn, der er født til fiskefangst, været mit varemærke. Ja, fiskeørnen blev senere mit logo til Team Kingfisher. Og sloganet kom selvfølgelig til at hedde: “Born to fish“.

Med lystfiskerhilsen                                                         David / Kingfisher