Sidste Nyt

Du er velkommen til at bidrage med en lille god historie med vedhæftet fotos. Send den til: dv.kingfisher@gmail.com

Kingfisher udtrukket som månedens storfanger i JSK. Lidt heldig har man da lov at være

For første gang siden 60`erne er der igen Blåfinnet Tun i dansk farvand

Blåfinnet tun fanges  med Big Game fiskegrej fra småbåd og mærkes og tages vævsprøve inden genudsætning

Operation mærkning af Blåfinnet Tun d. 9. – 21. sept. 2017:

Blåfinnet Tun er totalfredet, men DTU Aqua, SLU Aqua og WWF vil med hjælp af 100 frivillige småbådsfiskere indfange og mærke 20 tun i Kattegat og Skagerak.

Det er den Internationale komite for bevarelse af tunfiskebestanden i Atlanterhavet, der vil kortlægge tunens livscyklus.

Allerede på førstedagen d. 9. sept. blev der i Kattegat og Skagerak indfanget 5 Blåfinnet Tun med en vægt fra 130 kg og op til 285 kg.

Flere af mine fiskekammerater deltog i dette nye og yderst spændende fiskeri. Det er fantastisk, at denne flotte rovfisk igen er tilbage i dansk farvand.

Følg JSK-kubturen til Bornholm april 2017:  Ca. 30 trollingbåde deltager i klubturen. Og på dette jubilæumsår skal der for alvor fiskes og hygges igennem. Team Kingfisher deltager selvfølgelig også. Følg de små løbende rapporter her på siden. Knæk og bræk.

Bornholm d. 17.4.2017: Morten Egelund, Team Trollanden med 7 kgs laks taget på en  grøn/glow Kingfisher Trollingflue fisket i 90 fods dybde

Forårsskoven langs den fredede Koppeådal indbyder til vandretur

Bornholm d. 17.4.2017: Thomas – en glad mand på Team Relax med bådrekord på 13,05 kg

Bornholm kaster rigtig store laks af sig p.t. Her Team Solveig med dagens største på 17,8 kg.

Hammer Havn på Bornholm

Trolling på Bornholm i blæst og regn

Bornholm 12.4.2017: Henning, Team Apache med laks på 13,4 kg

JSK-klubtur til Bornholm for at jage Østersøens “Sølvtøj”. (arkivfoto)

Bornholm d. 20.4.16: Team Sille med laks på 19,56 kg taget ombord på No Luck

b

“Vänernturen, der gik i ged(de)”

Bornholm d. 18.4.2017:

Det blæser og det blæser. Så dagen bliver brugt til vandretur langs den fredede Koppeådal, hvor forårsskoven med anemoner og ramsløg står i spirende flor. Fuglestemmer og den brusende Koppeå gør sanseindtrykkene fuldkommen. Andre bruger dagen til at reparere knækkede stænger, liner og downriggerwirer fra gårsdagens hårde fiskeri. Dagen afsluttes med spisning på Rø Kro.

Bornholm d. 16. og 17.4.2017:

JSK-klubturen bliver i år foruden en masse blæst kendetegnet ved året, hvor der sættes stribevis af nye bådrekorder for store laks.

I går tog Team Sus en basse på 18,75 kg. I dag har Team Sally taget en mobbedreng på 14,70 kg, og Team Relax tog et stykke sølvtøj på 13,05 kg.

Alle taget på Fingeren vest for Hasle.

Bornholm d. 15.4.2017:

Påsketræffet slutter i dag. Team Solveig indvejer dagens største laks på 17,8 kg. Fiskemæssigt blev det året med få, men med flere endog meget store laks over 15 kg.

I morgen kommer der ca. 30 jyske trollingbåde fra JSK for at jagte Østersøens blanke fightere. Vi håber alle på mindre blæst i den kommende uge.

Bornholm d. 14.4.2017:

Flot solskinsdag med masser af blæst. Dagen blev brugt til lidt sightseeing med bl.a. inspektion af slæbestedet på Hammer Havnen.

Da vinden løjede af hen under aften tog Team Chilie på vandet ud fra Nexø og fik sig en pæn laks i 7-kgs klassen.

Bornholm d. 13.4. 2017:

Vandet er stadig noget bulet, men jeg tror de fleste kom på vandet i dag. Der er spredte meldinger om fangster op langs østkysten.

Her kl. 19:30 er der indvejet 8 laks, – de fleste mindre, – men dog en enkelt på hele 18,38 kg taget af Team Fraja.

I morgen lover de mere blæst, såe…………………………….

Bornholm d. 12.4.2017:

Påsketræffet har fået en god start med indvejninger af mange store laks over 10 kg. Men vejret driller med ustadigt vejr og megen blæst. Vejret har dog ind imellem tilladt fiskeri op langs østkysten. Men det er også her, de store laks er taget. Her kl. 18 var største indvejede laks i dag på 13,4 kg taget af Henning, Team Apache.

“Vänernturen, der gik i ged(de)”

Sådan lyder overskriften på min beretning fra efterårets fisketur til Sverige. Du kan læse hele beretningen på JSK`s hjemmeside under dette link:

Klik her

John på torsketur til Hirtshals med Kingfisher

“Gratis torsk fra Hirtshals”,

sådan lyder overskriften på min historie til JSK`s hjemmeside, som klubbens medlemmer kårede til “årets bedste historie 2016”

Læs hele historien: Klik her

b

Simrislaks på 6,4 kg taget d. 15.4.2016.

April 2016:

Kingfishers fisketur til Simrishamn blev en blæsende affære, hvor der tilmed var langt mellem laksene.

På 3 fiskedage fik vi kun et enkelt tilbud, men det gav til gengæld en pæn sølvblank laks på 6,4 kg og 84 cm. Den huggede på Den Stive  fisket efter en dodger i 90 fods dybde.

b

Nystøbte jigs-hoveder i forskellige vægtklasser

Kingfisher deltog i JSK`s aktivitetsdag i Århus med støbning af pirke, lodder og jigs.

Så nu skal jeg også til at prøve at fiske med jigs og gummihaler i forskellige flurosrende farver.

Det skal blive spændende at afprøve i praksis.

b

Støbning af jigs-haler i fluroserende farver.

Nystøbte jigs

b

Der er travlhed i Kingfishers hobbyværksted. Så samtidig med at grejkassen kan blive opdateret, – ja, så er det jo tilladt at stå og drømme om de store fangster, der venter forude.

Nyt fra Kingfishers hobbyværksted:

Jeg har lavet en serie på foreløbig 3 trollingblink i Kingfishers helt eget design.

De er fremstillet i flot forarbejdning i chrom og kobber, – alle med en fræk UV-gul eller UV-rød røv, – der er “glow-in-the-dark”. Til sidst monteres blinkene med dobbelte 40 kgs springringe og syleskarpe Owner trekroge str. 1.

Kingfishers Trollingblink i UV-lys

Jeg kalder disse blink for: “Kingfisher Attack”.

Det er simpelthen blink, jeg tror på.

Måske årets nye storfangere.

b

Trollingblink i Kingfishers eget design.

Fra Kingfishers hobbyværksted

Ved testfiskeri her i foråret 2016 har disse blink har allerede med held lokket både laks og havørred til hug.

Der er også et par varianter af både Dodger og Flashere på tegnebordet.

Bl.a. en 2-delt flasher på 24 cm med 8 forskellige indstillingsmuligheder, der giver hver sin unikke og helt uforudsigelige lokkende gang i vandet. Det bliver en flasher, der nok skal lokke selv den mest træge laks eller havørred til hug.

Malaika i hælene på Kingfisher på et spejlblankt Skagerak

28.09.15: Fisketur i Skagerak. Kingfisher har Martin med som gast. Vi følges med Malaika ud fra havnen i Hirtshals.

Skagerak ligger spejlblankt og vi går med cruisefart 10 mil nordøster ud til vragene Lynex og Torpedoen. Positioner, der plejer at holde torsk.

Men der er næsten ingen strøm i vandet, og vragene kaster kun lidt makrel af sig.

b

Ny bådrekord med dette lokumsbrædt af en rødspætte på ca. en halv meter.

Så står vi vest over til nogle positioner på store fladfisk, som jeg har fået af Team Sille. Vi rigger stængerne til med bundsnøre og sandorm. Nu skal vi prøve de nye specialkonserverede sandorm, frosset ned i tørsalt.

Det skulle vise sig, at blive en succes med et varieret fiskeri af rødspætte, ising, knurhane, fjæsing og flere makreller.

Vi vil dog gerne have lidt torsk i fryseren også.

b

Martin renser fisk på Kingfishers nye rensebord

Så vi henter igen pilkegrejet frem og afprøver stenskrænterne nord for Hirtshals fyr. Det giver os da også enkelte småtorsk, men ikke noget at skrive hjem om.

Desværre tog dybet ved et uheld Davids pirkestang med mit nye Daiwa-hjul undervejs. Øv !!

Men okay, vi har fået gode fangster på en meget flot dag, hvor Skagerak bød sig til fra sin aller smukkeste side. Tak for det!

b

Sofia er fascineret af den undersøiske verden.

Morfar på tur til Kattegatcentret med børnebørnene Emil og Sofia.

Et fantastisk sted at studere den danske fiskefauna med masser af informationer om havet og dets forunderlige verden.

Kattegatcentret er bestemt et besøg værd.

Richard får sin torskedebut

Fisketur til Skagerak efter torsk og sej d. 5. juni 2015.

Skagerak byder sig til i flot solskinsvejr. I dybet er der masser af bidelystne torsk og sej. Min fiskekammerat Richard er med som gast. Og jeg skal love for, at Richard fik sin torskedebut. Jeg tror ikke, han har fået armene ned endnu.

b

Skagerak bugner af flotte torsk

Efter at have afprøvet et par knolde, røg vi ind i et virkeligt hot spot. Her stod torskene tæt. Alle i pæn størrelse. Ingen undermålere.

Efter et par timers fiskeri, havde vi alle de torsk + lidt sej, som vi bare kunne drømme om.

Super fiskeri.

b

Torskene hugger heftigt på vores pilkegrej

Resten af dagen sad et par tilfredse lystfiskere bare i båden og drak kaffe og nød vores fiskelykke og det gode vejr.

Eneste uheld var, at Davids nye Sony Smartphone desværre fik et trailerhjul over sig på ophalerpladsen, da vi kulle hjem. Det holdt den desværre ikke til.

Vi har følgeskab af Sea Horse

Den 11. nov. 2014 går jeg sammen med Wendelboen og Sea Horse ud fra Hirtshals på jagt efter torsk.

Med en frisk sydlig vind i ryggen går vi ud på “Russeren”, “Lynex” og “Torpedoen”, der ligger 10 mil ude på 160 fods dybde.

Vores forventninger er tårnhøje.

Og vi bliver ikke skuffede.

bb

Pirkestangen står som en flitsbue med torsk

I dag kaster vragene store torsk af sig. Ingen undermålere.

Pirkestængerne står konstant som flitsbuer med 1 eller 2 torsk, hver gang, vi driver hen over vragene.

Det her er super torskefiskeri.

Humøret er top

Walter og Carl Henning på Sea Horse med flotte torsk

Wendelboen med torsk

bb

Vinden lægger sig og vi kan sejle hjem over et fantastisk vand

Kølekasse og fryser bliver fyldt op med friskfanget torsk, og vi sejler hjem godt trætte i armene.

Kølekassen fyldes med torsk

Jans “nye” røgeovn

Min altid så hjælpsomme nabo, Jan, har bygget sig en “ny” røgeovn af en gammel olietank og andre forhåndeværende materialer.

Og mens David fisker torsk, har Jan fået røget sig en stak ål.

Og så kan man jo lige bytte et par torsk med en frisk røget ål.

De lystfiskere har da også mange glæder, må man sige.

Basti, Sea Horse og Vibækken fisker torsk over vrag

Hirtshals den 7. november 2014

Torsketur i Skagerak sammen med Wendelboen, Basti, Vibækken og Sea Horse.

Vi fandt vrag nordøster ud, der kastede nogle rigtig pæne torsk af sig.

Men strømmen var stærk og vandet noget mere bulet, end vi havde regnet med.

Og småbådsfolket hygger sig

Så over middag besluttede vi at gå ned på stenskrænten ud for Hirtshals fyr, hvor vi lå mere i læ af kysten. Her var der langt mellem torskene, men alle fik dog fisk i båden.

Og småbådsfolket forstår jo at gribe de gyldne anledninger til den slags hyggeture.

e

Er der ulve på Djursland?

Djursland: oktober 2014

Er der ulve på Djursland ?

Døm selv.

Dette foto er taget i uge 44 med et vildtkamera i haven hos en af mine naboer, – og det er ikke hans egen labrador, skulle jeg hilse og sige !

Team Malaika på vandet

Kingfisher fik trods dystre udsigter en flot debut på Vänerns høstfiskeri  i uge 38

Wendelboen er  med som gast og vi følges med Team Malaika og Team Seahorse, som alle fik blankfisk i båden. Vi er alle fast besluttet på at lave om på de triste fangstrapporter, vi havde fået forud p.g.a. den meget høje vandtemperatur.

Masser af fødefisk over det dybe vand

Da vi kommer ud på det dybe vand mellem “Jeppe” og “Megrund”, kan vi se masser af fødefisk på ekkoloddet. Det blev vores “Hot Spot”. Her går laksen efter Løjer i overfladen.

Og selv om vandtemperaturen stadig viste 14,3 grader fik vi masser af tilbud på vores overfladewoblere.

Wendelboen med fast fisk

Gasten havde nok at se til under hele turen. Og som noget nyt prøvede vi begge at fange en fredet Asp i 3 – 5 kgs-klassen.

Aspen bliver afkroget i vandet

Vänern-ørred på 4,5 kg

Så selv da vi fik sorteret vildfisk, undermålere og gedder fra, blev det på 7 fiskedage til 10 hjemtagne ørred og 1 laks.

Fra en god fiskedag

Carl Henning og David foran slusen på Dalsland Kanal

Undervejs fik vi et par blæsevejrsdage, der blev brugt til sightseeing.

Den første udflugt gik pr båd til Købmannebro og op ad den smukke Dalsland Kanal, hvor den medbragte kaffe blev nydt ved en af sluserne.

Walter, gast på Sea Horse snitter Carl Johan-svampe til aftensmaden

Walter, gast på Sea Horse, snitter Carl Johan-svampe til aftensmaden

Hjemme i Dalskog venter den fælles råhygge over aftensmaden med masser af fiske-anekdoter.

Einar fra Mellerud ankommer til aftenhyggen.

Akvedukten i Håvderud

Næste udflugtstur går pr bil til Dalslands-Kanalens Akvedukt i Håvderud. Meget interessant.

Akvedukten i Hovderud

Dalsland Kanalen

Sidste aften kommer de lokale trollingfiskere: Team Färglanda/Tiger samt Patrick og Frederik.

De spørger hvordan det er gået, og om vi kommer igen for at fiske?  – Og det skulle vist ikke være så svært at love !!

Skiftende vejrfænomener på Vänern.

At fiske på Vänern under skiftende vejrfænomener er en utrolig smuk oplevelse

Helt og skrubbe

Helt og skrubber fra Limfjorden:

Var med en fiskekammerat ude at sætte garn efter Helt og Skrubber i Limfjorden med godt resultat.

Røget Helt er en delikatesse

Robert og Ulla med Helt på 2,1 kg

Ulla og Robert med Helt på 2,1 kg

Den 7.8.2014 fanger min bror Robert Vestergaard denne rekord Helt på 2,1 kg i Limfjorden.

Tillykke herfra!

Ny Danmarksrekord: Helleflynder på 34,86 kg

Vorupør Strand den 26.7.:

Ny Danmarksrekord:

Helleflynder på 34,86 kg

fanget af Søren Nielsen, Esbjerg om bord på T248 Skagerak

Havtaske 20,5 kg

Havtaske på 20,5 kg

Den 24.7. fangede min fiskekollega fra JSK Anders Loft Sørensen denne Havtaske på 20,5 kg på stang i Skagerak

Danmarksrekorden er på 22 kg

Læs artiklen fra TV2Nord her

Sildene bider lystigt på sildeforfanget

Sildetur den 28. april 2014

Emil på 10 år er taget med morfar og Kingfisher på sildetur på Randers Fjord.

Vi sejler fra Udbyhøj indad i fjorden. På ekkoloddet kan vi se, at der står masser af sild i 23 fods dybde ud for stenrevet. Så er det med at få ankret op og få snøren i vandet. Og snart bider sildene lystigt på sildeforfanget.

128 sild senere

Vi får alle de sild, som Emil overhovedet har kunnet drømme om, – og han nyder det !!

En stolt fisker med sin fangst

Men så er der jo lige det med at få sildene renset

Når man hedder Emil og er 10 år kan man hurtigt komme efter at få renset de par sild

Men så er der lige det med at få alle sildene renset …………

Det er sejt at være gast hos morfar og Kingfisher

Sø. den 30. marts er David taget med Wendelboen på torskefiskeri i Skagerak:

Torsketur i Skagerak med Wendelboen

Torsketur i Skagerak med Orla fra Team Wendelboen, der er en super erfaren skipper.

På et spejlblankt Skagerak går turen ud til nogle vrag nordøst for Hirtshals

Vragene kaster mange flotte torsk af sig

Vi fisker sammen med Team JP og Team Saxius på et spejlblankt Skagerak

Her er det JP med fangst

Især "Torpedoen" kaster mange flotte torsk af sig

Især “Torpedoen” der ligger på 160 fods dybde kaster mange flotte torsk af sig

Super torskefiskeri på en super flot dag. Sædvanen tro slutter vi med 2 stegte med brød på Havnegrillen.

Forinden når Wendelboen dog lige at bytte 5 T-shirts for 3 torsk hos manufakturhandleren.

Man er vel Wendelbo !

Team Vibækken har sendt disse fotos med tilhørende historie:

Kronhjortefangst

Krinhjortefangst

• På en fisketur i Skagerak stødte Team Vibækken på denne udmattede kronhjort ca. 3 sømil NV for Hirtshals:
Kronhjort på dørken

• Den blev fanget med lasso og aflivet.
  • Hjorten vejede 110 kg
  • Den blev slæbt til Hirtshals, brækket på rampen og smidt i båden til folks store forundring.

En ikke helt almindelig fisketur må man sige.

Følg med Team KIngfisher på vej mod nye spændende oplevelser!

En rigtig fisker gir` aldrig op!