Simrishamn

Team Kingfisher har efterhånden været af sted på mange fantastiske fisketure til Simrishamn. Her flg. nogle udvalgte beretninger:

Lille video med fiskefangster fra Simrishamn: Klik her: fisk

April 2016: David med Simrislaks

Kingfisher foran Bengtssons Loge

Simrishamn april 2016:

Megen blæst og langt mellem laksene.

Fik dog denne pæne Simrislaks sydøst for Langagrund.

3 dages fisketur til Simrishamn i september 2015:

Vi bliver 5 både, der følges ad, nemlig: Malaika, Sus, Off Duty, Sea Horse og Kingfisher. Vi skal bo på Bengtssons Loge, en slags vandrehjem for lystfiskere. Vi bor godt med hyggelige værelser og stor fælles stue med køkken. Det er aftalt, at vi spiser sammen og skiftes til at sørge for maden.

b

Dybdetrolling på Østersøen i stærkt septembervejr

Men fiskeriet skulle vise sig at blive meget vanskeligt. Vandet er stadig (for) varmt, og laksene går spredt og dybt. På 3 dage affisker vi tilsammen fiskegrundene fra Melin og Ruski Nord til Davids Banke nord for Bornholm i syd.

Og det er med nød og næppe, at alle både til syvende og sidst ender med at få fisk i båden.

Kingfisher bliver faktisk første båd, der kan melde ud på VHF`en om fangst.

b

Flot havørred indvier Kingfishers nye meterlange rensebord

På førstedagen lige før middag får vi et hug og et udløb på riggen i 85 fods dybde. Og David kan nok så flot lande en velkonditioneret havørred på 3,4 kg. Det giver lidt ro på.

Senere melder Off Duty ud, at de har taget en laks i samme størrelse. Og de to bliver dagens eneste.

b

Carl Henning og Stefan fra Team Sea Horse ender med at løbe med pokalen for laks på 9,5 kg.

Hjemme på Bengtssons Loge sørger Team Sus for aftensmad med hvidløgsmarinerede hummerhaler, oksekødsfyldte pandekager og hjemmelavet kringle med kaffe. Og mens vi nipper til de sidste dråber af vinen, kan vi endnu en gang konstatere, at: “Its hard to be a smaabaadsfisker”!

Jovist, hvad der måtte mangle i fiskeri, opvejes af et rigtig godt kammeratskab og hyggeligt fællesskab.

På sidste  dag mangler kun Sea Horse og Malaika at fange fisk.

b

Man hygger sig omkring bordet

Vi har aftalt hjemme fra hver at tage en gave med til at præmiere dagens fisk, men det kniber med at få præmierne afsat.

Til sidst snupper Malaika dog et par laks i 3 – 4 kgs-klassen i 140 fods dybde. Og da Sea Horse i overtid er ved at rydde grejerne, hugger en flot laks på 9,5 kg i 60 fod. Det bliver turens største og hjembringer Sea Horse pokalen. STORT TILLYKKE herfra!!

David ombord på Kingfisher med rekordlaks

David med 12 kg rent sølv

En efterårstur i sølv og guld:

En november-fisketur til Simrishamn efter Østersøens “sølvtøj” skulle gå hen og blive en af mine hidtil bedste lakseture – og samtidig en af de smukkeste efterårsture i Kingfishers historie.

bb

Kyststien ved Baskermølle klædt i efterårets farver

En hviledag blev brugt til at skyde en fotoserie ved Baskermølle

bb

Masser af flotte fotomotiver

b

Hjemme i havnen poserer gæs og andre svømmefugle

Og laksefiskeriet skulle gå hen og blive utrolig spændende med masser af fight og akrobatopvisning med 8 – 10 kgs laks, der sprang gentagne gange ovenud af vandet.

Laksen gik dybt på ca. 90 fod. Men gennemløbsblinken “Den Stive” fisket efter en dodger i UV-farver var helt suveræn. Hjul og knarre kom virkelig på overarbejde.

n

Masser af sølvtøj til den store guldmedalje

Kingfisher landede på 3 fiskedage 8 store laks med største på 12 kg.

Østersøen har et laksefiskeri i verdensklasse og det kan være svært at få armene ned efter sådan en tur.

Læs hele historien på dette link:

En efterårstur i sølv og guld

Maleri af trækkende gæs

Laks, gæs og romantisk bryllupsdag

Tekst og foto af David

Dette maleri af trækkende bramgæs malede Rise efter en både spændende og romantisk fisketur til Simrishamn. Rise er egentlig ikke specielt interesseret i fiskeri. Men vi deler begge den store interesse for natur og naturoplevelser, så det er ikke så svært at kombinere.

Vi havde lejet os ind i en hyggelig ferielejlighed på Jakobsgården ca. 10 minutters kørsel fra Simrishamns Trolling. Fra stue og altan havde vi udsigt over de forårsgrønne marker.

Udsigt over grønne marker

Her kunne vi iagttage viber og harer i forårskåd leg, mens både rørhøg og glente kredsede over markerne. En dag så vi endda en flok traner, der kredsede rundt lige over hovederne af os, mens vi spiste frokost.

Efter flere dage med hård østenvind slog vinden om i sydvest Vi fik sat Kingfisher i vandet og stod ud af havnen mod fiskepladserne og den opgående sol over Østersøen, hvor vi satte grejerne. Nu skulle der fiskes laks. Det var vores bryllupsdag. Vi skålede på fiske- og hinandens lykke i den medbragte slåensnaps. Det her var vores dag !

Rise er styrmand

Styrmand Rise

Alt gik nu ikke helt som planlagt. Mens fiskelykken trak ud, skete der noget helt andet. Ud af morgendisen kom en flok bramgæs trækkende hen over hovedet på os. Den blev hurtigt afløst af kile efter kile af trækkende og gækkende gæs, der til sidst talte tusinder og fyldte hele horisonten omkring os. Netop denne dag – på vores bryllupsdag – havde gæssene benyttet sig af den gunstige vind til at lette fra Vadehavet og flyve til ynglepladserne i Sibirien. Det var et syn for guderne ! Scenariet stod på i flere timer. Vi var begge helt høje !!

Fiskelykke

Tror på fiskelykke

Vi kom dog temmelig brat ned på jorden, – eller skal vi sige vandet – igen. Det var blæst noget op. Pludselig døde motoren ud. Og starte igen ville den ikke. Så mens vi drev for vind og bølger fik vi med besvær hevet grejerne ind.

Jeg havde ikke meget lyst til at hænge ud over bagsmækken og skifte tændrør og den slags i meterhøje bølger. Vi var dog stadig høje af gåsetrækket, så vi tog det hele med ophøjet ro. David gik i gang med sit fejlfindingsprogram. Værktøjssæt: ja. Strøm: ja (endnu da). Benzin: ja. Men hov, måske havde det været en god ide at åbne luftskruen til tanken, inden vi sejlede ud ?! Det kunne heldigvis hurtigt ordnes, sååee…

Rise med sin første laks

Vi fik sat grejerne igen. Nu ventede picnickurven. Vi fik skålet igen. Det var jo vores bryllupsdag. Og det blev også lykkens dag.

Pludselig fik vi et kanonhug på den ene sideplaner, og knarren hylede af sted. Mens vi forsøgte at bjerge det øvrige grej, tog laksen imidlertid en tur tværs over kølvandet og fangede linen med den anden sideplaner, og det hele blev viklet sammen. – Øv! Øv! Den får vi nok ikke ?

Rise med 9,5 kg Sølvtøj

Rise med 9,5 kg rent Sølvtøj

Det blev også en næsten alt for spændende fight. Laksen havde efterhånden et helt garnnøgle med en Toby blink og en Kusamo foran kæften, og på hovedet havde den en gul sideplaner på som hat.

Men det endte med, at Rise landede sin første laks nogensinde. Flot og sølvblank trak den vægten på Simrishamns Trolling op på 9,5 kg.

Tillykke Rise! Godt gået! Og tillykke på bryllupsdagen!

Gourmetoplevelse

Det hele skulle selvfølgelig fejres behørigt. Og David rev sig og bestillte bord på egnens bedste restaurant: Kroen i Brantevik. Det er et sted, hvor man forstår at kræse for sine gæster, og der ventede os en gourmetoplevelse af de helt store. Her fik vi serveret en lækker 3-retters vinmenu bestående af en skaldyrsret med hummersauce og grønne asparges ledsaget af en liflig hvidvin til forret, – derefter kalvefillet med trøfler og morkler og balsamicosauce ledsaget af en fyldig rødvin med en laaang eftersmag. Til desert bliver der serveret en symfoni af frugt, is og chokolade ledsaget af kaffe og cognac.

Bryllupsdag og laks skal fejres

Bryllupsdag og laksefangst skal fejres

Hold da op op, hvor vi hyggede os. Vi kigger hinanden dybt i øjnene, mens vi nipper til cognacen og hyggesnakker over kaffen. I krattet udenfor er nattergalen begyndt at slå sine triller. Romantikken breder sig. Og her sidder en glad lystfisker med verdens dejligste dame foran sig. Sjæl, hvad vil du mere ?

Sikke en bryllupsdag !

Sikke en fisketur !

DSC02196Sikke en laks !

Og sikke en regning !  – Jeg tør slet ikke fortælle, hvad det hele kom til at koste. Jeg gør alt, hvad jeg kan for at glemme den regningmeen………….

– Den bryllupsdag glemmer jeg aldrig !